25 augusti 2010

Singoalla in progress

Den här söta singoalla-klänningen är halvvägs färdig. Tyvärr har jag ännu inte lyckats lära mig hur jag ska göra med trådspänning och pressarfotstryck för att tyget inte ska dra sig när jag syr i trikå. Jag är därför lite rädd för att nu göra de mer synliga sömmarna på denna klänning. Jag har dessutom beställt smalare resårband än det jag hade hemma, så det blir kanske att jag väntar tills det kommer innan jag tar tag i klänningen igen. Sedan kortet togs är fållen nålad men som sagt - jag drar mig lite för att försöka sy den. Någon som har några tips om att sy i trikå på vanlig maskin?

Tyget är ett riktigt fynd! Under semestern åkte jag till en tygaffär med massor av billiga tyger. Detta tyget var egentligen inte superbilligt (75kr/m) men jag ville ändå ha det. Väl framme i kassan så visade kassörskan att tyget var felvävt i en smal rand längs med hela tyget. Eftersom jag endast skulle ha det till mindre klädstycken till barn spelade detta ingen roll för mig. Men det som var trevligt var att jag därmed fick den för deras stuvbitspris nämligen 15 kr/meter! Synd att det inte fanns mer på rullen! :-)

1 kommentar:

MiA sa...

Hej Jennie,
jo - när nästa hexagon ska virkas fast så virkar jag fast den i båda samtidigt... det blir liksom två av den nya hexagonens sidor som ska fästas mot vardera en av de andra två.

Axelbanden virkar jag fasta maskor på längden, totalt åtta varv.

Det kommer alldeles snart en beskrivning till hela väskan att köpa via ravelry och etsy, både en svensk variant och en engelsk :) Jag hojtar till på bloggen när de är tillgängliga.

Ha en skön helg!
MiA

Kolla även in detta

Related Posts with Thumbnails