09 november 2010

Skapande-process

För några veckor sedan disputerade en kompis till mig och som present fick hon erbjudandet att antingen välja något jag redan sytt eller få något "custom made". Vi diskuterade lite fram och tillbaka och kom fram till att hon gärna ville ha en liten necessär till alla "måste ha med mig"-saker. Jag hade då en ganska klar bild i huvudet av vad jag skulle sy och det var bara att hem och börja klippa till tyg. Trodde jag...

Necessären skulle vara avsydd i kanterna och fodrad. Ni som har testat kanske också tycker att dessa två saker inte fungerar så bra tillsammans. Antingen syr man på fodret på dragkedjan tillsammans med yttertyget (och får det sedan svårt att sy av hörnen) eller så syr man fodret separat (och får det svårt att sy på fodret snyggt i efterhand). Jag testade båda varianterna och vet egentligen inte vilket som var lättast. Dessutom bytte jag modell mellan mina 2 test så jag vet egentligen inte om de går att jämföra.

Försök 1: Tyg 27 x 20 cm och en 20 cm lång dragkedja resulterade i en necessär med de färdiga måtten 20 x 13 x 6 cm. Avsydd i över- och underkant (det var lite pilligt eftersom det var så nära dragkedjan men det gick!).

Försök 2: Tyg 27 x 20 cm och en 25 cm lång dragkedja resulterade i en necessär med de färdiga måtten 13 x 13 x 6 cm. Här går dragkedjan ner på sidorna så det är lätt att öppna upp necessären ordentligt. Jag lade till ett extra litet band på ena sidan så att det är lättare att hålla i den.

Det är spännande att jag började med exakt lika stora tygbitar och att resultatet blev så olika! Tyvärr blev ingen av dem så som jag hade tänkt mig till min kompis men de blev ändå väldigt lyckade båda två! Alternativ 2 ligger närmast hennes önskemål men jag tror att den är lite väl stor. Det får bli nya försök framöver.

2 kommentarer:

SUADDA sa...

Tycker båda blev superfina!
Och jätteläckert tyg också!

Anonym sa...

Du har säkert någon behaglig åsikter och synpunkter. Din blogg ger en ny syn på ämnet.

Kolla även in detta

Related Posts with Thumbnails