12 oktober 2011

Tutu-kjol

Innan sommaren gjorde jag 2 tutu-kjolar (ballerinakjolar); en till min dotter och en till hennes nästan jämnåriga kusin. Av någon konstig anledning blev de inte fotograferade då och sedan har jag glömt av det helt. Nu har jag ju inget kort på den andra kjolen men den var uppbyggd av samma färger som den nedan men med mycket mer lila och mindre rosa.

 En aning tilltufsad har den allt blivit efter ganska intensivt användande här hemma sista tiden.


Kjolen är verkligen superenkel att göra! Jag beställde tyll i remsor på rulle (väldigt mycket billigare att skicka efter från till exempel USA än att köpa i Sverige!) vilket gjorde att jag endast behövde klippa till remsorna i de längder jag ville ha.

Gör så här:
Klipp remsor av tyll i önskad längd x 2 plus lite extra till själva knuten.
Mät ett brett gummiband i lagom längd för midjan. Ta inte till något extra eftersom den då lätt blir för stor i midjan. Låt ändarna överlappa och sy ihop, antingen för hand eller på maskin. Detta är det enda man måste sy!
Knyt fast remsorna tätt tätt på gummibandet. Det går åt mycket mer än vad man tror! Jag tror att jag använde mig av ungefär 3 rullar (25 y) till varje kjol och nu när hon har haft den lite skulle jag kunna fylla på med mycket mer.

Klart! (Vill man inte göra en själv så får ni gärna beställa av mig! Jag kan beställa hem rullar till de flesta färgkombinationer.)

Suddig bild på kullerbytta med kjolen.

Inga kommentarer:

Kolla även in detta

Related Posts with Thumbnails